Bejelentkezés
Név: 
Jelszó: 
emlékezz rám emlékezz rám
Nyelv / Language



Hirdetés
SKEQRCODE
A 10 legújabb tag

#29871 bettyna866
#29565 Joozsef
#29512 Lini90
#29464 Windy02
#26999 deddy
#29442 Norbi082
#29416 Zoli58
#8062 tazooboy
Jelenleg nincs aktív szavazás
Korábbi szavazások

Jelenleg 18 felhasználó olvas minket

Hirdetés
UNION
UR-170x5
UNION-1

Tolatóradar beszerelése



Már használtam olyan autót, amiben volt beépítve tolatóradar, és mivel az autó megvásárlásakor, többször is találkoztam behorpadt hátú "testvérrel", úgy döntöttem az új szerzeményembe megpróbálok szerezni és beépíteni egy tolatóradart...
 

A kiválasztás és beszerzés:

Mindenképpen négy szenzorosat szerettem volna A gyárit túl drágának találtam. Az Interneten és néhány fővárosi boltban körülnézve 9 000 és 50 000 Ft közötti áron találtam különböző típusokat és gyártmányokat. Nagyon gyenge "kínai" kivitelt sem szerettem volna, de a magasabb árúak meg a pénztárcámnak nem feleltek meg és talán nem is adnak annyival többet, mint amennyivel többe kerülnek. Így a Spal négyszenzorosát választottam (4 érzékelő, mely akár színre fújható, a vezérlő egység és egy hangjelző), valamint a hozzá külön megvásárolható kijelzőt melyeket a legolcsóbban egy nagykanizsai cég weboldalán találtam meg. A postai szállítással együtt 25 000 Ft-ért megkaptam. Ez a típus a leírása szerint öntanuló, vagyis pl. egy vonóhorgot, vagy spoilert ami az autóval együtt mozog, "megjegyez" és arra nem sípol be.
A csomagban magyar nyelvű leírással, garanciával együtt egy fémházas vezérlő doboz, 4 db kb 2,5 m-es kábellel ellátott 22 mm átmérőjű szenzor, egy kb 1 m-es kábellel ellátott hangkeltő (egy kapcsoló is van rajta, mellyel alacsonyabb és magasabb hangerő között állítható), egy kb 1 m-es tápcsatlakozó kábel melynek egyik vége csak csupaszolt, két műanyag kis eszköz mellyel "megcsapolható" a tolatólámpához menő kábel (így a készülék csak a tolatáskor kel életre), és néhány műanyag kábelbilincs. Valamint a külön megrendelt műszerfal kijelző (és hozzá csatlakoztatható kb 6 m-es kábel), mely mind a négy érzékelő jelét külön-külön mutatja, így láthatóvá teszi, melyik oldalon van közelebb az autó háta mögött valami tárgy. A Spal egy a tetőre rögzíthető kijelzőt is ajánl a rendszerhez (még az áruk is megegyező), de nekem a műszerfalos változat tetszett meg jobban). Természetesen a kijelző nem véletlenül van külön, hiszen nélküle is teljes mértékben használható az alapkészlet, a csak hangjelzéssel.

Beszerelés:

Mivel én magam nem rendelkezem túl nagy gyakorlattal a gépjárművek szerelése terén, egy kollegám segített a beszerelésben. Mivel a készlet nem tartalmaz a műanyag lökhárítón a szenzor helyének kifúrásához 22 mm átmérőjű "fúrót", így először biztosítani kellett egy 22 mm-es kúpos marót.

A beszerelés első lépéseként a hátsó lökhárítót kellett leszerelni. Ehhez a csomagtartót kinyitva szemből pont látható két csavart (nem a lámpaburákat tartót), ki kell csavarni. Ezután a két hátsó kerékdobnál kb 4-4 db patentet (a patent feje két részből áll, és a felső lap kihúzásával oldható a patent), és 1-1 db kereszthornyos csavart kellett kicsavarni:

A csomagtartó belső oldali műanyag borítását és az oldalkárpitokat is olyan műanyag patentok tartják, melyeknek a közepét kell benyomni és akkor törésmentesen kiszedhetőek, vissza pedig úgy rakhatóak, ha a közepét ellenkezőképpen kitoljuk, és a helyére pattintáskor a középső pöcköt az eredeti helyére benyomjuk.

Ezek után a lökhárítót már csak a két oldalon egy-egy műanyag "bak" tartja, melyről finoman felfelé emelve és óvatosan kifelé billentve le lehet pattintani az egész elemet. A rendszámtábla világítás és a hátsó ködlámpa két csatlakozóját ki kell oldani és máris teljesen szabad a lökhárító.

Ezután jött a szenzorok helyének kimérése. 40 és 60 cm magasságban kell lenniük, így én a kb 50 cm-t választottam. Ez azért is jó, mert a hátsó lökhárító alatti merevítők ebben a magasságban nincsenek útban, és ráadásul ránézésre is szimmetrikusnak tűnik kívülről. Szélességben a leírás a szélektől 1/8-adra az első, utána 2/8 és 2/8-ra a belső érzékelőket javasolja. Ebben az esetben kb 22-24 cm az 1/8-ad, tehát a két szélétől a lökhárító elemnek ennyit mértem befelé. A középső érzékelők a rendszámtábla két oldalától néhány cm-re kerültek kimérésre. Végül a bejelölt helyeken egy 5-ös fúróval előfúrása, és utána a 22 mm-es lyuk elkészítése következett.

A vezérlő egységnek a jobb oldali hátsó kerék mögötti üreget választottam, ehhez a kárpitot félre kellet hajtani.

A kis műszerfal kijelzőt kell csak előre kábelezni (ezt segíti, hogy a kb 6 m-es kábelre elég csak a végén a kb 10 cm-es rövid kis kábellel rendelkező kijelző csatlakoztatni). Végig lett vezetve a csomagtartó hátfalán, és utána a bal oldali kábelek mellett (a hátsó ülés és az első ülés és a küszöb közötti műanyagot lepattintva) előre, egészen a műszerfal aljáig. Végig mindenhol az ott futó kábelkorbácshoz rögzítve műanyag bilinccsel.

A kábelt felhozva a kormányoszlop mellett, a kijelző rövid kis csatlakozókábelét pedig műanyagok szétszerelése nélkül is, egy kis ügyeskedéssel a sebesség mérő műszer plexije előtt sikerült levinni, és ott összecsatlakoztatni a hátulról jövő kábellel.

Természetesen az öntapadós kis kijelzőt, mindenki oda rögzíti, ahova neki tetszik.

Az érzékelőket ill. kábeleiket a megfelelő sorrendben befűztük a lyukakba és bepattintva (figyelve, hogy a jelölt pontja legyen felfelé) a szenzor fejét már csak a kábeleknek a csomagtartóba való bevezetése következett. Ezt a meglevő kábel bevezetési pontnál oldottuk meg.

A lökhárító visszaszerelhető a patentokkal és a csavarokkal.

Ezek után a rendszer rákötését kellet elvégezni a tolató lámpához menő kábelre. Ez nagyon egyszerűen megoldható a készlethez kapott két kis késes műanyag csatlakozóval (megcsapolja az autó kábelét). A jobb oldalon a hátsó lámpától a kerék mögötti üregbe befutó kábelek közül a tiszta feketére és a tiszta pirosra van szükségünk (a lámpabúra leszerelésével lehet meggyőződni, hogy tényleg ez-e a tolatólámpához menő). Értelemszerűen a tolatóradar vezérlőjéből érkező fekete kábelt az autó fekete-, a pirosat az autó piros kábelére kell csatlakoztatni. A műanyag csatlakozó késének összenyomásához egy laposfogó ajánlott.

A hangjelző eléggé hangos (mivel nincs beépítve az autómba extra hangtechnika J ) ahhoz, hogy a vezérlő környékén, a jobb hátsó kerék mögötti és a csomagtartó kárpitja által elválasztott hátsó üregben, a vezérlő mellett maradhasson. Így már csak a kábelekkel együtt a vezérlő dobozkát kellett lerögzíteni az üregben, a hozzá adott tépőzáras öntapadóval.

A kárpit helyreigazítása és a csomagtartó belső műanyagjának patentokkal való visszarögzítésével készen is van a teljes szerelés.

Működés:

Amikor a sebességváltót hátramenetbe tesszük, (és világítani kezd a tolató lámpa) a készülék áramot kap és bekapcsol. A bekapcsolást egy kis sípolás jelzi. Ez azért is hasznos, mert a sebességváltóból "kispórolták" a hátrameneti álláshoz a határolót, így hang is figyelmeztet, ha hátramenetbe kapcsolunk. A kis kijelzőn megjelenik egy vonal. Amennyiben valami (tárgy vagy élőlény) kb 1 méterre megközelíti az autó hátát (vagy az autó a valamit ), egy ritkásan ismétlődő sípoló hangot lehet hallani, és akinek van kijelzője azon számmal megjeleni a tárgy távolsága cm-ben, valamint az is látható, hogy melyik érzékelőhöz van közel, vagyis melyik oldalon van a tárgy. Minél kisebb a távolság a valami és az autó között, annál sűrűbben sípol a hang és annál több LED világít a kijelzőn. Amikor a kb 40 cm-ert eléri, folyamatossá válik a sípolás.

DP73, Swift Klub


2005. szeptember 23. 12:29 
 
Név:  Vendég
Hozzászólás:
Nincs jogosultság a hozzászóláshoz.
A név mező kitöltése kötelező

#ID6610

 Név:
 IMRUS
Dátum: 2009. szeptember 20. 10:25 
Én ignisemre szereltem...kitünö. Ajánlani tudom.
» Válasz erre
#ID6433

 Név:
 Vendég
Dátum: 2009. február 02. 15:38 
helló!nagyon jó a cikk amit irtál!lenne még egy pár kérdésem és ha tudnál akkor keress már fel légyszi mert én nem tudlak!szep_sanyi@citromail.hu Köszi!!!
» Válasz erre
  • Ignis Klub
  • Swift Klub
  • Sx4 Klub
  • Splash Klub
  • Vitara Klub
  • WagonR+ Klub