Bejelentkezés
Név: 
Jelszó: 
emlékezz rám emlékezz rám
Nyelv / Language



Hirdetés
SKEQRCODE
A 10 legújabb tag

#29871 bettyna866
#29565 Joozsef
#29512 Lini90
#29464 Windy02
#26999 deddy
#29442 Norbi082
#29416 Zoli58
#8062 tazooboy
Jelenleg nincs aktív szavazás
Korábbi szavazások

Jelenleg 17 felhasználó olvas minket

Hirdetés
UNION
UR-170x5
UNION-1

E-Tempomat (nem csak) SX4-hez



 

Amióta megvettem az autómat 2006 márciusában, mindig is foglalkoztatott, hogy a Suzuki mérnökei vajon azt az ezüstszürke takarólemezt a kormánykerék jobboldalán miért nem használták fel arra, hogy egyéb vezérlő gombokat is elhelyezzenek rajta. Kicsit körülnézve a konkurensek között, vagy akár belepillantva a Suzuki magasabb kategóriáiba, a Grand Vitarába, vagy az amerikai SX4-be, meglepve tapasztaltam, hogy ott nagyon is kihasználták ezt a lehetőséget. Felmerült bennem a jogos kérdés, hogy nálunk, magyar SX4-eseknél ez nem lehetséges? Bementem néhány kereskedésbe, ahol kapásból elszomorítottak a hírrel, miszerint SX4-be nem rendelhető tempomat.
 
 
 
Nagyít


Interneten keresgéltem és egy amerikai fórumon találtam is választ a bennem felmerülő kérdések közül néhányra. Igen, SX4-hez mégis létezik gyári tempomat. Csakhogy az, mint kiderült, az amerikai motorvezérlőbe programozva jött csak ki. Ott persze a nem-tempomatos kocsiknál is aktiválható a tempomat egy egyszerű rákötéssel, ez persze kormánykerék cserét is igényel, mert ott kormányvezérlés szempontjából vagy „fapados” vagy "fullos" az adott kormánykerék. Eközben a magyar Suzuki spare osztályáról is megkaptam a szomorú hírt, hogy tudomásuk szerint „Európában sem forgalmaznak ilyen járművet és nincs is tervben”. Viszont innen a szomorú hírrel kaptam egy reményt keltő információt is. A tempomat kormánykapcsoló megrendelhető az amerikai SX4 típus katalógusából. Talán ez jó lehet azokhoz a tempomat elektronikákhoz, amelyekről jó híreket lehet olvasni? Én ezt a megoldást választottam. De nálam mindenképp ez a kapcsolótípus jöhet szóba, mert ez tetszik (legalább látszatra ne legyen az autóm teleaggatva mindenféle utólagos kinézetű szerkentyűkkel). (Halkan megjegyezném, hogy több más autótípus rajongóinak is jól jön, ha tudnak erről a kapcsolótípusról, mert a közös kormánykerék (na jó: a közös gyártó) miatt náluk is szerelhető. Tehát Swift, Swift Sport, Splash, Fiat Sedici, Opel Agila tulajok, figyelem!)

 

Nagyít


Amíg kézbe nem vettem a megrendelt Eredeti Suzuki Alkatrészt (37460-79J00-ZCP), kérdéses volt, hogy ha már az európai elektronikával nem kompatibilis, vajon fizikailag passzolni fog-e. Szerencsére tökéletesen illeszkedik, mint később kiderült. A csomagban összeszerelve jön a két oldali gombsor, melyek vezetékei középen futnak össze egy közös fekete csatlakozóban. Ez viszont nem kompatibilis az európai SX4 kormányspiráljával. Ez még inkább alátámasztotta a döntésem helyességét, hogy utólagos tempomat elektronikát szereltessek be. No, de lássuk előbb a kormányt.

 

 


A kormányt a Suzuki előírásai szerint leszerelve (légzsák miatt jobb, ha márkakereskedés csinálja, aki nem ért hozzá, otthon ne álljon neki) látható, hogy egyetlen egy csavar tartja a jobb oldali ezüstszürke kormánydísz elemet, mely helyére tökéletesen és mondhatni csereszabatosan illik a tempomat gombsor (még a tempomat vezetéket leszorító fülek is megvannak a kormányt alulról borító műanyag borításon, mintha eleve elő lenne készítve!). Gond leginkább abból adódik, hogy a gyári tempomat gombsorhoz 4 darab vezeték fut, míg az európai SX4 típus kormányspiráljában csak 3 szabad hely maradt, amelyen keresztül bármilyen utólagos vezetékelést meg lehetne oldani. Ezt a gondot annak a gyártónak is meg kellett oldania, aki erre a gombsor-megoldásra ráfejlesztett.

 


A gombsorban két áramkör kapott helyet, az egyik áramkör közvetlenül kapcsolódik az egyik nyomógombhoz, a másik áramkörre pedig különböző értékű ellenállásokkal közbeiktatva csatlakozik a maradék 3 nyomógomb. Akár két kis trükkel is megoldható, hogy az eredetileg 4 vezetékből már csak 3 vagy akár 2 maradjon, mellyel az európai fajta SX4 kormányspirál már alkalmas a tempomat vezérlő jelek átvitelére.

Legelőször egy AP800 nevű elektronikával találkoztam (Magyarországi forgalmazója a Dover Kft, lásd kedvezményt adó partnerek), mely az első olyan lehetőség volt a számomra, mely elektronikus-gázpedálos autókhoz (mint az SX4 is) kínált egyszerű, utólagos tempomat lehetőséget. Itt viszont sajnos az első típusokban volt egy meg nem oldott probléma. Az AP800-nál a SET gomb hosszan megnyomására nem a COAST (lassítás, gurulás) funkció az aktív, hanem az ACC vagyis gyorsítás.

Mindenféle illesztő elektronika kifejlesztésén kezdtem el törni a fejemet, mellyel az AP800-at tudnám illeszteni a gyári gombsorhoz (friss információ szerint: az AP800-hoz már kapható illesztő elektronika, mellyel mégis alkalmasítható a gyári gombsorhoz!), mikor hírt kaptam egy másik utólagos tempomat elektronikáról, a dán El-Pas E-Cruise-ról, amelyben eleve (a japán autóknál is szokásos) SET-COAST (beállítás-gurulás) és RES-ACC (visszatérés-gyorsítás) funkció párosítást használták. Itt legelőször egy olyan, kormányspirálon is átfutó lehetőséget néztem ki, mely eredetileg két vezetékszálat használt, és amihez hozzáfaraghattam volna a gyári gombsor ellenállásértékeit (a kétvezetékes átalakítása után). Fel is vettem a kapcsolatot a gyártóval, aki – lehet, hogy az én „piszkálódásomra” – kifejlesztett egy olyan elektronika verziót, mely közvetlenül a gyári SX4 tempomat kapcsolóhoz illeszkedik anélkül, hogy a kapcsolót meg kéne bontani (ezt egy olyan elektronikai trükkel érik el, ahol a kapcsolóban helyt kapó áramkörök közül az egy-nyomógombos áramkör a testet kapcsolja rá a közös visszafutó vezetékre)

 

 


Kapva kaptam a lehetőségen, felkerestem a dán El-Pas E-Cruise magyar forgalmazóját, a TAG Hungáriát (lásd kedvezményt adó partnerek) ahol átvehettem álmaim tempomat elektronikáját. A csomagból használati útmutató, szerelési leírás, az elektronika, kiegészítő kuplung-kapcsoló, hozzá való távtartó és a szinte készre szerelt vezetékelés. Mivel nekem még 2006 márciusi az autóm, nekem szükséges volt a kuplungkapcsoló (ekkor alapból jár az El-Pas-hoz, ráadásul elég igényes: NILES gyártmány), a későbbi szériához természetesen a fékkapcsolóhoz hasonlatosan elegendő a közbeiktatott kábelezés. Elsőre olyannak tűnt az egész, mint a LEGO (jelzem, az is dán!).

 

 


Beszerelése következett. Amik különösebb elektronikai ismeretekek igényeltek, az a pár forrasztás volt, amit az ECM forulatszám-jelre történő rákötés és a kormányspirál aljzatokba csatlakozáshoz adott vezetékekhez kötés jelentett. (A csupán fordulatszám-jelből vett vezérlés egy olyan gondot, pontosabban kényelmetlenséget okoz, hogy az elektronika nem tudja, hogy éppen hányas fokozatban vagyunk, így nem egy adott sebességre, hanem adott fordulatszámra fog visszatérni a sebesség-visszaállító RES gomb megnyomásával, illetve kis sebességnél, alacsony fokozatokban is aktiválható a működése. Ez a nagy nyomatékú fokozatokban erős rángatást okoz, elég vicces. Remélem későbbi verziókban kijavítják és a „zajosabb” sebességjelet is használni fogják, mint az AP800-nál.)

 


Az El-Pas E-Cruise nevű tempomat működése is hasonló az összes utólagos megoldáshoz, mivel itt is az elektronikus gázpedálból származó jelbe „ékelődik be” és amikor aktív, átveszi a gázpedáltól a jeladást a T gázkábelen keresztül. Mivel a készüléknek sokkal kevesebb információ áll összesen a rendelkezésére, mint a gyári megoldások esetében az ECM-nek, így itt finom, pulzus-szerű gázadagolásokkal oldották meg a takarékos gyorsítást (sajnos az El-Pas-nál ez a mérték nem szabályozható, de eddig nem is volt rá szükségem). A gyári tempomatok ezzel szemben sokkal kifinomultabban tudják a gyorsítást megoldani, ami főleg alacsony, nyomatékos sebességfokozatoknál (olyan 40 km/h környékétől) érezhető különbséget jelentenek az utólagos és gyári megoldások között. Csak akkor észrevehető a különbség, ha nagyon figyelünk, a vezetők 95 %-a valószínűleg nem érezné meg a különbséget. Így hát beköttettem, összesen körülbelül másfél órát vett igénybe.

 


Kipróbáltam. Vezérlését tekintve (majdnem) teljesen olyan, mint az általam is, más („nagy”) konkurens japán autón tapasztalt gyári tempomat vezérelhetősége. Az ON/OFF nyomógomb „teszi érzékennyé” a gombsort (itt nyomógomb van, tehát ha a kocsit leállítom, elfelejti, hogy akartam-e a következő úton is tempomatozni), a CANCEL gomb törli a beállítást, a SET/COAST gomb be nem állított helyzet utáni egyszeri rövid megnyomására tartja az adott sebességet, ekkor jön a kényelem: le lehet szállni a gázpedálról. A SET/COAST gomb hosszú megnyomására megszakítja a gázadást egészen addig, míg a gombot tartjuk, mert a felengedés után az akkor mért sebességet tartja tovább (effektíve lassít). A RES/ACC gombot a például CANCEL-lel vagy fék/kuplung megnyomásával törölt helyzet után ha egyszer röviden megnyomjuk, akkor az előzőleg beállított értékre gyorsítja vissza a kocsi sebességét. Hosszan nyomva pedig folyamatosan, de nem teljes gázzal gyorsít. Beállított sebességnél röviden nyomkodva is lehet gyorsítani (RES/ACC) és lassítani (SET/COAST) körülbelül 1 km/h-s léptékkel (ötödik sebességfokozatban nézve).

 


Ami még hiányzik, az a műszerfal LED visszajelzése. Mint kiderült, a LED-ek gyárilag bent vannak a SET és CRUISE feliratok mögött az RPM óránál, viszont gyári CAN-Bus jelek híján nem várható, hogy felgyulladjanak. El-Pas-nál sem támogatott ilyen CAN-Bus jelek generálása, illetve minden olyan esetben, ahol nem szeretnénk (nem is javasolt) a CAN-Bus rendszerünket megbolondítani, a galvanikusan elkülönített bekötés jöhet szóba. A jelenlegi El-Pas egyelőre csak a ki és bekapcsolt állapotát tudja megjeleníteni egy kimeneten, így csak a CRUISE alatti LED-re lehetne rákötni, bár év végére ígértek olyan kiadást is, ami már az aktív/törölt állapotnak megfelelő SET alatti LED-re is köthető lesz.

 


Mivel egy hosszabb, tempomatos út során sokszor másra figyelek, minthogy a tempomatom aktuális állapotára minden pillanatban emlékezzem, saját tapasztalat, hogy ilyen út esetén, főleg a mindenki által sajnos jól ismert agresszív magyar közlekedési morál mellett „hadban állva”, többször kell a beállított sebességet „bontani”. Ekkor is, de egy esetleges erőteljesebb sebességű előzés után is jó, ha látjuk kapásból a műszerfalról, hogy a tempomatunk éppen milyen állapotban van (pl: Mikor beértem a városba, ott Cancellel bontottam, vagy ki is kapcsoltam a tempomatot, így a város végén elég-e egy RES-t nyomnom? Előzés előtt vajon fékeztem-e és 100-ról visszalassítva 90-nél fogja-e tartani a 90-et?) Egy későbbi cikkben ezért foglalkozom a műszerblokkal és az utólagos e-tempomatok LED visszajelzés bekötésével is.

Kicsit még visszautalnék a cikk címére. A két felsorolt tempomat típus nem csak SX4-hez kapható, ezekről, illetve az árakról bővebb felvilágosítást a forgalmazóktól kaphat minden érdeklődő.

Szeretnék köszönetet mondani az El-Pas csapatnak Dániából Lars Kiel Jensen-nek és Tom Faurholt-nak, az El-Pas magyar forgalmazójának, a TAG Hungáriától Bozzai Péternek, illetve az AP800 magyar forgalmazójától, a Dover Kft-től Nádor Tamásnak és Pap Szász Csabának, és nem utolsósorban A Magyar Suzuki ZRt Spare osztálya részéről Kertész Máriának és Borgulya Tamásnak. Továbbá szeretném megköszönni barátaim Tóth Zsolt és Takács Szabolcs segítségét a kezdeti tervezésben, illetve a tempomat elektronika beszereléséért a győri Blaskovics Autószalon munkatársainak, Pap Krisztiánnak és szervizes kollégáinak jár köszönet. Ők mindannyian (ha néhol csak közvetett módon is, de) nagy segítségemre voltak a cikk létrejöttében.

Remélem, hogy a klubok weboldalán immár másodikként megjelenő tempomatos cikk is nagyban segítségére lesz minden érdeklődő Suzuki rajongónak.

Írta: Nagyger

2008. április 24. 07:01 
 
Név:  Vendég
Hozzászólás:
Nincs jogosultság a hozzászóláshoz.
A név mező kitöltése kötelező

#ID9650

 Név:
 
Dátum: 2024. március 13. 04:36 
» Válasz erre
#ID9628

 Név:
 
Dátum: 2024. március 10. 18:00 
» Válasz erre
#ID9577

 Név:
 
Dátum: 2024. március 03. 06:50 
» Válasz erre
#ID9486

 Név:
 
Dátum: 2024. február 18. 04:03 
» Válasz erre
#ID9159

 Név:
 ksa
Dátum: 2020. szeptember 07. 21:26 
Üdv. 2015-ben sikerült a tempomatot beszerelni . A szerelő aki csinálta a Papp szász Csaba akkor a Dover kft ban csinálta. Csinál még ilyen beszerelést , Én is örülnék a ha sikerülne beszerelni az sx4 sedanba ezt a tempomatot .
Kérem segítsetek megtalálni a szerelőt. Köszönök minden segítséget.
» Válasz erre
#ID8930

 Név:
 nagyger
Dátum: 2018. január 20. 08:45 
Annak idején még (elvben) foglalkoztak vele, hogy az AP800 és a gyári kapcsoló közé épített illesztővel ez lehetővé vált, azonban a jelenlegi álláspontjukat nem ismerem :(
» Válasz erre
#ID8909

 Név:
 Balázska
Dátum: 2017. november 12. 23:18 
Sziasztok! Akutális még ez a cikk? Beszéltem a Dover kft-vel. Én is be szeretném építtetni a tempomatot ugyan így. De azt a választ kaptam, hogy ezt nem tudják megcsinálni, így a gyári kormány kapcsolókkal, valamit a műszerfalon lévő visszajelzőkkel. :(
» Válasz erre
#ID8374

 Név:
 Breki
Dátum: 2015. június 07. 16:45 
Sziasztok:a 2014-es 1,6 sx4-esemben tegnaptól bennt van a
tempomat(speed limit funkciót is tudja) gyári kormány-kapcsolókkal(eredeti Suzuki).Profi munka.Profin működik.
Műszerfalon is kezeli a set-cruise kijelzést.
Köszönet Papp Szász Csabának (DOVER KFT)
» Válasz erre
#ID7839

 Név:
 ike
Dátum: 2013. január 15. 21:02 
Ezt kinek írtad és miért ide? Mi köze a tempomathoz?
» Válasz erre
#ID7838

 Név:
 
Dátum: 2013. január 15. 20:29 
Szia Sx4 tulajdonos vagyok én is.A mai nap folyamán lemerült az aksi(sajna már cserére szorul),de még azért veszi az újratöltést.Mikor feltöltöttem a rádió kiírta,a következő szót:HELP azóta semmit sem tudok vele kezdeni se kikapcsolni semmit.E mellett az alapjárat is elkezdett ingadozni.Tudz-e segíteni mi a teendőm?
Köszi-Üdv:Vojszi1
» Válasz erre
#ID7409

 Név:
 Tomo
Dátum: 2011. október 28. 14:00 
Bármely Suzuki márkaképviseleten megrendelhető
» Válasz erre
#ID7408

 Név:
 BuszosMiki
Dátum: 2011. október 28. 12:19 
Hali!
Ha jól emlékszem,valaki a Suzuki Világnál rendelt,de univerzális kapcsolót lehet a tempomat forgalmazójától is.
» Válasz erre
#ID7407

 Név:
 
Dátum: 2011. október 28. 10:43 
Sziasztok!

A kormánykapcsolók beszerzésére tud valaki céget, mondani.
Tempomat elektronikák többféle is beszerezhető de ilyen jármű specifikus kapcsolót sehol nem láttam hozzá.
» Válasz erre
#ID7338

 Név:
 nagyger
Dátum: 2011. július 12. 03:05 
Sajnos a második cikket nem valószínű, hogy megírom ebben a témában, de remélem tudjátok, nagyon szívesen tettem volna, ha még a tulajdonomban lenne a kis SX4.
Ki tudja? Lehet, hogy a következő cikkem már a Kizashi egy-két kiegészítő kényelmi elektronikájáról fog szólni, vagy esetleg egy új hibrid Suzukin végzett hasonló csinos kis projektről? Nem tudni mit hoz a jövő ;)
» Válasz erre
#ID7095

 Név:
 Vendég
Dátum: 2010. november 19. 07:07 
Őket hívd!
http://autovillany.hu
» Válasz erre
#ID7080

 Név:
 Vendég
Dátum: 2010. november 08. 23:29 
Szisztok!
Én is szivesen beletenném az autómba,de sajnos nem értek az ilyen elektronika alkotáshóz.De szivesen fogadnám segitséget,hogy hol lehetne megoldni belerakatását.Köszi:Isti
» Válasz erre
#ID7051

 Név:
 
Dátum: 2010. október 18. 09:57 
A nagy dilemma megoldódott. Ha valaki gondolkodik a tempomat beszerelésen csak ajánlani tudom :-)
» Válasz erre
#ID7043

 Név:
 
Dátum: 2010. október 10. 18:52 
Sziasztok, valaki tudna segíteni abban, hogy a sebesség jelet és a fordulatszám jelet honnal lehet levenni a tempomathoz SX4 1.5 2010 egyterűnél?
Előre is köszönöm!
» Válasz erre
#ID6939

 Név:
 Vendég
Dátum: 2010. július 27. 19:24 
Sziasztok az lenne a kérdésem ha lehet melyik fajta tempomatot érdemes beszereltetni Suzuki splash 1,2 glx -be vákumos vagy elektroszervós esetleg az e-tempomatot? Melyik fajta a tartósabb (melyik bírja tovább)? Milyen Márkát ajánlotok Az "AP sakat vagy a waeco féléket? Melyik a jobb márka? Mihamarabbi válaszotok előre is köszönöm!!!
» Válasz erre
#ID6886

 Név:
 Vendég
Dátum: 2010. június 13. 21:37 
Sziasztok!
Engem egy Waeco MS-400 bekötési rajza érdekelne, és esetleg az hogy van-e olyan vezeték aminek a megszakításával a pillangó szelep (nem a sebesség) állását rögzíteni tudnám?
» Válasz erre
#ID6818

 Név:
 Vendég
Dátum: 2010. április 11. 20:54 
Én megkérdeztem
Kb 110ezer ft
» Válasz erre
#ID6772

 Név:
 Vendég
Dátum: 2010. március 18. 18:59 
Sziasztok!
Árat tud valaki? Mert engem érdekelne.
» Válasz erre
#ID6771

 Név:
 Vendég
Dátum: 2010. március 18. 18:58 
» Válasz erre
#ID6720

 Név:
 Vendég
Dátum: 2010. február 14. 09:54 
Köszönöm. A cikk segítségével jutottam el Pap Szász Csaba villamosmérnök Úrhoz. Ő -azután, hogy a gombsort megvásároltam egy Suzuki márkaszervízben- egy nap alatt készre szerelte (biztosította a szükséges többi alkatrészt, ill. összerakta, kipróbálta a tempomatot). Azaz a tulajnak csak meg kell őt találja a Dover Kft-nél Budapesten, és a többi az ő (és némi pénz) dolga.
Köszönet neki.
» Válasz erre
#ID6717

 Név:
 Vendég
Dátum: 2010. február 10. 16:36 
http://autovillany.hu/tempomat.html

Én itt rakattam be, teljesen gyári.
Mindenestől, beszerelve 108.000.- volt, adtak hozzá kart is, amin van két memória. Hibátlan.
2 óra alatt megvolt, megvárhattam, végignézhettem az egész szerelést. Tényleg csak ajánlani tudom őket.

üdv:
Certy
» Válasz erre
#ID6696

 Név:
 Vendég
Dátum: 2010. január 24. 17:09 
Sziasztok engem érdekelne sx4 1.6gs-be! 36306808486.
» Válasz erre
#ID6665

 Név:
 Vendég
Dátum: 2009. december 25. 11:41 
szia!Nagyer sikerült a tempomatot beszereltetni?menyíbe kerult beszerelve?
» Válasz erre
#ID6534

 Név:
 Vendég
Dátum: 2009. május 17. 16:20 
Én már 2007-ben szerettem volna tempomatot, de Borgulya "úr" érdekes hozzáállása miatt inkább lemondtam róla.
Segített is, meg nem is, kaptam is infót, meg nem is...
Nekem 1992 óta csak Suzukijaim vannak, meg vagyok elégedve velük, de a magyarországi marketing egyenlő a nullával. Szerintem el lehetne adni egy csomó autót államilag is, nem értem, hogy miért nem próbálkoznak meg jobban ezzel!
(Orvosok, hivatalok, rendőrség, önkormányzatok, közintézmények...). És a végén: a szarért nem lehet már egy nyomorult kombit gyártani? Millió kisvállalkozó lenne a vevőjük!
Egy Suzukis.
» Válasz erre
#ID6409

 Név:
 Vendég
Dátum: 2008. december 22. 21:29 
Ha már úgy sem pontos, mert a fordulatszámot figyuzza, akkor az én saját berhelésem is megállja a helyét.
2db mágnes, 2db mágneskapcsoló sorbakötve (ugyan így bármely pedálelmozduláskor kikapcsol) ami egy öntartó relét vezérel.
Az áramkör pedig a gázpedál értékét figyeli!
Kb. ez is olyan pontos, mint a fordulatszám figyelés.
Lejtőn gyorsul, emelkedőn lassul.
Üdv.
P.
» Válasz erre
#ID6232

 Név:
 nagyger
Dátum: 2008. június 18. 11:38 
Arra figyeljetek, hogy a gyári kormánykapcsolót a Suzuki márkaszervizek tudnak hozni (Suzuki SX4, ~ Splash, ~ Swift, illetve FIAT Sedici, Opel Agila, Vauxhall Agila tulajok figyelmébe is ajánlom), viszont a többi szükséges kellék a - cikkben is említett - két kedvezményt adó partnernél beszerezhető (TAG csak forgalmaz, Dover-nél beszerelés és LED-szerelés is elérhetőek, ha jól tudom)
» Válasz erre
#ID6174

 Név:
 Tomo
Dátum: 2008. május 13. 18:20 
Szia !

Ezt a kedvezményt adó partnerünk csinálja klubtagoknak. A lámpák a bekapcsolt állapotot jelzik, illetve, hogy a tempomat éppen üzemel e!

Üdv: Tomoka
» Válasz erre
#ID6162

 Név:
 Vendég
Dátum: 2008. május 03. 18:37 
Szia,

Hol, és ki tudja ezt nekem megcsinálni? Oda viszem az autót (SX4 1.6 4WD 2007 NOV), fizetek, és néhány óra mulva megyek érte?

Kérdésem még az lenne, hogy a műszerfalon a megvilágítás mit jelez?

Üdv. Suri.
» Válasz erre
#ID6153

 Név:
 Vendég
Dátum: 2008. április 25. 09:25 
100e
az szerintem nagyon jó ár főleg hogy tök gyári szerű
Köszi a választ
» Válasz erre
#ID6152

 Név:
 Tomo
Dátum: 2008. április 25. 06:35 
Szia !

Nekem beszereléssel együtt 100E be van benne, de tényleg nagyon király !!!! És persze az sem elhanyagolható, hogy sokkal kevesebb a fogyasztásom!
» Válasz erre
#ID6151

 Név:
 Vendég
Dátum: 2008. április 24. 23:10 
Szia! egy kérdésem lenne:
Mennyiből sikerült(sikerülne nekem is) megoldani?
cakk-pakk úgy hogy én egy fikarcnyit sem értek hozzá,de én is szivesen áldoznék rá,mert kényelmes.
» Válasz erre
  • Ignis Klub
  • Swift Klub
  • Sx4 Klub
  • Splash Klub
  • Vitara Klub
  • WagonR+ Klub